Pálúr János tanár úrnak a Zeneakadémia orgonatanszéke tanárának ajánlása

Pálúr János orgonaművész, a Zeneakadémia tanára, a nyitókoncert egyik orgonistája, az orgona megépítésének jelentőségéről az alábbiakat mondta:


   A zamárdi katolikus plébániatemplom új orgonája francia barokk stílusú hangszernek készült. Felépítését tekintve követi a XVII. században alkalmazott orgonaépítési módszereket, amikor csúszkaládát, ékfúvót és mechanikus traktúrát használtak. Az orgonaszekrény formája, a billentyűk és regiszterhúzók kialakítása minden tekintetben a korabeli ízlésvilágot és kézműves megmunkálás módjait idézik.
   Az új hangszer Magyarország első olyan orgonáját jelenti, mely kifejezetten a XVII-XVIII. században keletkezett francia orgonadarabok megszólaltatására alkalmas. E korszak leghíresebb képviselői Bach korelődei és kortársai: Couperin, Guilain, de Grigny, Daquin.
   Magában az építésben, vagyis a hangszer elkészítésénél használt technológiák kiválasztásánál nagy jelentősége van annak, hogy a Pécsi Orgonaépítő Manufaktúra 2006. óta alkalmanként együttműködik az egyik legnevesebb mai orgonaépítővel Bertrand Cattiaux-val. Ennek köszönhetően egy igazi szakmai premierrel állunk szemben, ugyanis hazánkban először készítették el magyar orgonaépítők a korabeli hangzást adó nyelvregisztereket Cattiaux úr műhelytitkainak köszönhetően.
    Az intonálás a francia orgonaépítők munkája és a többi regiszter méretezése, a konstrukció is az együttműködés eredménye, melyben Laurent Anen orgonaépítő is részt vett. Az orgona létrejötte Kocsi György plébános atya zeneszeretetének, elhatározásának és az anyagiak előteremtésében folytatott áldozatos munkájának köszönhető.
   Nem túlzás azt állítani tehát, hogy a zamárdi orgona új korszakot nyit a magyar orgonakultúrában, egyházzenében, a magas fokú oktatásban és koncertéletben.

[vissza] [lap tetejére]